Bioteknik

Banner-lasom Banner-Digital bio Digital film har nästan helt ersatt den klassiska filmremsan (35mm) och är idag standard i de flesta biografer i Sverige. Filmbolagen väljer att göra färre och färre filmkopior i det gamla formatet. Därför är det väldigt viktigt att Kilafors biografteater investerar i en digital teknik för att kunna erbjuda biobesökarna nya och aktuella filmer och evenemang för.

På den nybyggda läktaren har vi byggt ett helt nytt maskinrum där den nya digitalprojektorn är inhyst. En så kallad 2K projektor.

Kilafors biografteater som tidigare fick vänta i månader på väl använda filmkopior, ofta hamnade vi sist i ledet. Idag kan vi få samma repertoar och kvalitet som storstäderna – samtidigt. Och slipper det omständiga arbetet med att skicka efter och transportera stora filmlådor som alltför ofta kunde komma på villovägar. Idag sker leveransen med en liten hårddisk som kopplas ihop med biografens digitala projektor.

Vad är fördelarna?

Förutom kvalitén kan vi med den digitala tekniken erbjuda mer än bara biofilm. Vi kan beställa allt från teater och opera till sport och nöjesevenemang. Kilafors biografteater har möjligheten att bli ett hus för alla sorters av aktiviteter. Det är bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan hitta på. Hela världen ligger öppen genom fiber och digital teknik.

Banner-35mm

35mm är namnet på den långa filmremsan som är upprullad på stora filmhjul. Filmremsan går igenom filmprojektorn och projicerar med 24 bilder i sekunden på biografens filmduk. Ögat hinner inte se de 24 separata bilderna och uppfattar istället alla bilder som en rörlig bild.

35 mm film infördes som filmformat 1909 av Thomas Edison och har varit standardformat för biograffilm i över hundra år.

Vi har fortfarande kvar våra två stora och tunga 35mm projektorer. Orsaken är att man aldrig vet när dom kan behövas igen? Kanske dyker det upp ett tillfälle då den gamla tekniken behövs, t.e.x vid en filmfestival där filmerna vi vill visa inte har överförts till digitalt format?

Så fort ett nytt system ersätter ett gammalt föds kärleken och nostalgin till det förflutna. 35mm är inte dåligt i sig, en filmruta på en 35mm filmrulle har väldigt bra kvalitét och hög upplösning, bilden går att förstora långt mycket mer än vad en HD-TV klarar av. Troligtvis kommer det att dyka upp entusiaster som vill engagera sig i det gamla formatet och hitta filmskatter och filmtraditioner som den digitala tekniken förlorat och kört förbi i jakten på perfektion.

Banner-Ljud
Vi har Dolby surroundljud med tre diskant- och en bashögtalare bakom filmduken och 8 högtalare runt om i biosalongen. Dolby Digital är samlingsnamnet för de digitala mångkanalsformatför komprimerat ljud utvecklat av Dolby Laboratories. Systemet används i Kilafors biografteater men används också på dvd-skivor, radio och tv-sändningar.

Banner-3D

3D är absolut inget nytt påfund. Redan i slutet av 1800-talet lekte man med den tredimensionella tekniken. Men den tredimensionella filmen fick sitt stora genombrott på femtiotalet. En av de mest kända filmerna är House of Wax med skräckmästaren Vincent Price.

På 50-talet producerades det mängder av filmer som använde 3D tekniken som ett sätt att locka folk till biograferna. Oftast var det skräckfilmer som använde de tredimensionella effekterna till att förhöja kusligheterna. Tex. Skräcken i den svarta lagunen mfl.

På åttiotalet väckte Sveriges television intresset för 3D igen. Man visade klassiska 3D filmer och tevepersonligheten Åke Vilnius lekte med tittarna genom att blåsa rökpuffar med sin cigarr och aska på svenskarnas vardagsrumsgolv. Även barnprogrammet TV-piraterna blev populärt genom sina 3D sändningar.

Då och då har man provat sig på 3D igen, filmen JAWS 3D (Hajen 3D) var en av de filmer som lyckades locka folk till biograferna med hjälp av 3D effekterna. Men tekniken var långt ifrån färdigutvecklad. Filmerna var ansträngande för ögonen och publiken blev ofta trött och klagade på huvudvärk.

Den 3D teknik som Kilafors biografteater erbjuder är av polarisationsteknik och anses vara den klart överlägsna tekniken. Till skillnad från den gamla tekniken så är det inte alls ansträngande för ögonen. Tekniken går ut på att publiken bär glasögon med med mikroskopiska raster som har olika vinklar för de olika ögonen. Den digitala projektorn växlar mellan de två polariseringarna och publiken uppfattar filmen i 3D.

Inte bara 3D! Det har funnits fler sätt att locka folk till biograferna.

Man har använt fler tekniker att locka folk från teveapparaterna då tiderna varit svåra för biograferna. På femtiotalet gick man så långt att man lät biograffotöljerna vibrera med elektriska surrande aparater! På passande tillfällen satte man igång mekanismen för att förstärka skräcken i filmerna. Tyvärr lade filmskaparna mer arbete på dessa ”gimmicks” än på filmens manus och alla försök visade sig i de flesta fall vara alldeles för komplicerade.

På åttiotalet kom luktfilmen Polyester av regissören John Waters (Hairspray), filmen lanserades med texten ”filmad i ODORAMA”, publiken fick luktkort med nummer där man fick skrapa och lukta då siffror blinkade på filmduken.